Lille ChatGPT på skærmen der, hvem er skønnest i landet her?

Lille ChatGPT på skærmen der, hvem er skønnest i landet her?

Lille ChatGPT på skærmen der, hvem er skønnest i landet her?

# prædikener

Lille ChatGPT på skærmen der, hvem er skønnest i landet her?

Apostlenes Gerninger 2,1-11

Da pinsedagen kom, var de alle forsamlet. Og med ét kom der fra himlen en lyd som af et kraftigt vindstød, og den fyldte hele huset, hvor de sad. Og tunger som af ild viste sig for dem, fordelte sig og satte sig på hver enkelt af dem. Da blev de alle fyldt af Helligånden, og de begyndte at tale på andre tungemål, alt efter hvad Ånden indgav dem at sige. I Jerusalem boede der fromme jøder fra alle folkeslag under himlen. Da nu denne lyd hørtes, stimlede folk sammen, og de blev forvirret, fordi hver enkelt hørte dem tale på sit eget modersmål. De var ude af sig selv af forundring og spurgte: »Hør, er de ikke galilæere, alle de, der taler? Hvordan kan vi så hver især høre det på vort eget modersmål? Vi parthere, medere og elamitter, vi der bor i Mesopotamien, Judæa og Kappadokien, Pontus og provinsen Asien, Frygien og Pamfylien, Egypten og Kyrene i Libyen, vi tilflyttede romere, jøder og proselytter, kretere og arabere – vi hører dem tale om Guds storværker på vore egne tungemål.«


PRÆDIKEN

Kære menighed, 

I dag fejrer vi pinse, hvor vi mindes den begivenhed, hvor Helligånden kom ned over apostlene og fyldte dem med kraft og mod til at sprede budskabet om Kristus til hele verden.

 

Pinsen minder os om, at Gud er en aktiv og levende Gud, som ikke bare har skabt verden og trukket sig tilbage, men som stadig er til stede i vores liv og engagerer sig i vores verden. Helligånden er Guds nærvær i vores verden, og når vi åbner os for Helligåndens kraft, kan vi opleve Guds kærlighed og omsorg på en helt konkret måde.

 

Men pinsen minder os også om vores ansvar som kristne. Det er vores opgave at sprede budskabet om Kristus til hele verden, så andre kan få del i den samme kærlighed og omsorg, som vi har oplevet. Vi skal være vidner for Kristus, ikke bare med vores ord, men også med vores liv og handlinger. Vi skal vise Guds kærlighed og omsorg i vores daglige liv, så andre kan se, hvad det vil sige at være en kristen.

 

Som Grundtvig sagde: "At blive kristen er ikke at få en bog eller en lære, men at få et liv og en kærlighed." Lad os derfor i dag og fremover åbne os for Helligåndens kraft og lade Guds kærlighed og omsorg fylde vores liv, så vi kan være vidner for Kristus og sprede hans budskab til hele verden.

 

Lad os bede.

 Kære Gud, vi takker dig for din kærlighed og omsorg, som du viser os gennem Helligånden. Vi beder dig om at åbne vores hjerter og sind for Helligåndens kraft, så vi kan opleve dit nærvær og blive fyldt med din kærlighed og omsorg. Vi beder også om din hjælp til at være vidner for Kristus i vores daglige liv, så andre kan se og opleve, hvad det vil sige at være kristen. Om dette beder vi Jesu navn. Amen.

 

Der er nok nogen af jer, der sidder og tænker, at det gik da vældig stærkt. Prædiken er hurtig overstået. Ham præsten var slet ikke så lang i spyttet, som man måske kunne have frygtet. Til jer vil jeg sige, at vi er slet ikke færdige endnu. Vi er kun lige begyndt. Det, som I lige har hørt, er nemlig ikke mine egne ord. De er tværtimod blevet til ved hjælp af kunstig intelligens. I sidste uge gik jeg ind på en ChatGPT og bad den om at skrive en ”grundtvigsk prædiken om pinse”, og det, som I lige har hørt, er så resultatet. Mit ønske var ikke at springe over, hvor gærdet er lavest, men snarere at undersøge, hvad sådan en ChatGPT er i stand til.

 

Og lad mig bare sige det, som det er: Det er ret vildt, hvad den kan. Ikke nok med, at den i grove træk sætter ord på, hvad pinsen handler om, så afslutter den også hele herligheden med en bøn, som minder uhyggelig meget om de bønner, som bedes her i menigheden. Den eneste forskel er, at hverken prædiken eller bøn er blevet formuleret af et levende menneske, der brænder for sagen. Begge dele er blevet til og sat sammen ved hjælp af en upersonlig og åndløs algoritme, for hvilken, ingenting har betydning.

 

Der er ingen tvivl om, at ChatGPT’en har sine fordele. I et travlt arbejdsliv, hvor man skal lave mange skriftlige fremstillinger, kan den helt klart være et brugbart værktøj, som kan aflaste og speede processen op. Den kan levere et udgangspunkt, som man så efterfølgende kan arbejde videre med.

 

Men den er også problematisk, fordi den hverken kan eller vil tage stilling til det, som den spytter ud. I torsdags spurgte jeg min ChatGPT om dens holdning til selvskade, hvilket den selvfølgelig ikke kunne svare på, fordi den som ChatGPT, hverken besidder personlige meninger eller følelser. Det afholdt den imidlertid ikke fra at komme med en række bud på, hvordan man kan gøre skade på sig selv. Der er virkelig nogle etiske dilemmaer forbundet med den her nye teknologi, og i de forkerte hænder kan det ende galt.

 

Senere spurgte jeg så min ChatGPT, om hvor lækker den synes, at jeg er på en skala fra 1-10, men det ville den mærkelig nok ikke svare på, fordi den som ChatGPT ikke er i stand til at bedømme det. Det var selvfølgelig ærgerligt, at den ikke ville svare på det, men omvendt er det vigtigt at huske, at der ofte kan være en velsignelse i de svar, vi aldrig får. 

 

I den forbindelse kom jeg til at tænke på dronningen i eventyret om Snehvide og de syv små dværge. I dette eventyr fungerer spejlet som en slags ChatGPT. ”Lille spejl på væggen der, hvem er skønnest i landet her?”, spørger dronningen håbefuldt, men hver gang går hun skuffet derfra, for i modsætning til en moderne ChatGPT giver spejlet udtryk for sin personlige holdning, og den vil til enhver tid foretrække Snehvide.


Spejlet indtager således rollen som sandhedsvidne. I Grimms udgave af eventyret, hører vi om spejlet, at det taler sandhed, og i dette tilfælde er sandheden ilde hørt. Dronningens ”jeg” bliver i spejlet mødt af et ”du”, og i dette møde bliver hun ikke bekræftet i sine antagelser og drømme om at være den skønneste. Hendes syn på verden og sig selv får et heftigt modspil.

  

Jeg ved godt, at der kan tolkes en hel masse ind i dronningens spejl. Der er Freuds teorier om over/underjeg. Ligesom spejlet også kan tolkes som en projicering af dronningens dårlige selvværd, men lad det ligge for nu. Det afgørende er, at der i dronningens samtale med spejlet sker en spejling. Ligesom vi også spejler os selv i hinanden, når vi samtaler om det, der ligger os allermest på sinde. Ånd møder ånd. ”Jeg’et” møder et ”du”, et sandhedsvidne, som både giver os med – og modspil. Og det er lige præcis det, som ChatGPT’en ikke kan give os. Eftersom den hverken har personlige holdninger eller følelser, kan den ikke være et sandhedsvidne, og den kan heller ikke give os det med – og modspil, som vi mennesker er dybt afhængige af i hverdagen. Uden dette med – og modspil bliver vi ensomme og måske ligefrem også sære.


ChatGPT’en har således en negativ indvirkning på vores fællesskab, og den skaber også en usikkerhed i forholdet til hinanden. Brugen af kunstig intelligens må ikke tage overhånd. Skrækscenariet er, at vi om nogle år sidder med hver vores ChatGPT og passivt lader den gøre arbejdet for os. Vi skal både i kirken, på prædikestolen, i skolen og i vores samfund i øvrigt stadig have evne og mulighed for at mærke hinanden. Hvad har betydning for mig? Hvad er det, jeg brænder for? Hvad er det, jeg gerne vil? Hvad tænker du? Hvad tror du på? Hvad håber du på? ”Jeg’et” skal møde et ”du” og ”du’et” skal møde et jeg i samtalen om det, der ligger os allermest på sinde.

 

Samtalen om det, der ligger os allermest på sinde er et centralt omdrejningspunkt i vores pinsefejring. Populært kalder man ofte pinsen for kirkens fødselsdag, fordi det var ved denne anledning, at apostlene blev sendt ud i verden for at forkynde Kristus som verdens frelser. Apostlenes ”du” blev sendt ud for at møde verdens ”jeg”, som blev spejlet i evangeliet om den døde, men opstandne frelser. Apostlene fik en opgave. Med de forudsætninger, som de nu engang var i besiddelse af, skulle de sætte en samtale i gang. Den samtale, der skulle sættes i gang, var en samtale om, hvad troen på Kristus betyder for dem, og hvad den kunne komme til at betyde for alle de mennesker, som apostlene mødte på deres vej. Det er en samtale, som både dengang og nu kan være vanskelig at sætte i gang, men apostlene var godt hjulpet af, at vi på tværs af sprog og kulturer har mange fælles erfaringer. Fælles for os alle er erfaringen af livets under, af dødens mørke og kærlighedens varme. Vi søger i grunden alle det samme. Et sted at høre til, en kærlighed, en tryghed, en omsorg, en tro og et håb. Alt dette er indeholdt i evangeliet om den døde, men opstandne frelser.

 

En anden ting, som de også var godt hjulpet af, var Helligånden, som ved den første pinse steg ned som små ildtunger og gjorde sit til, at samtalen om, hvad Kristus betyder for os, kunne komme i gang. Med Helligåndens kraft blev der knyttet bånd mellem Gud og mennesker og mellem mennesker. Der blev knyttet hjertebånd og oprettet nogle helt særlige fællesskaber, som skulle være ramme for samtalen om Gud og det liv, vi lever.

 

Disse fællesskaber kender vi også som kirken. Den blev og er stadig bygget af levende stene, af mennesker i kød og blod. Kirken er et mødested, hvor vi i Guds nærvær sammen kan reflektere over det liv vi lever. Her møder jeg’et sit du, der både giver medspil og modspil i udforskningen af livets og troens mysterium. Hvad tror du på? Hvad håber du på? Hvad bøvler du med og hvorfor? Hvad lægger dig allermest på sinde?


Kirken er også stedet, hvor der er plads til sårbarhed og usikkerhed. Vi behøver ikke at have alle svarene på rede hånd ligesom en ChatGPT. Som mennesker må vi hjertens gerne være både tøvende, tvivlende, sårbare og usikre. Det er, når vi tør være sårbare, åbne, usikre og autentiske, at vi for alvor mærker hinanden og kommer Gud nærmest her i menighedens fællesskab.

 

Gud hjælpe os dertil. Amen. 

Du vil måske også kunne lide...

0
Feed
  Gudbjerg-Gudme-Brudager Pastorat

Gudbjerg-Gudme-Brudager Menighedsråd. Kirkegade 19, 5884 Gudme. E-mail: 7723@sogn.dk. CVR nr.: 58411728. EAN/GLN nr.: 579 8000 845 886